موفقیت کسب و کارهای کوچک را با چه معیارهایی بسنجیم؟
کسب و کارهای کوچک بخشی از اقتصاد جهانی هستند و می توانند برای رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها نقش مهمی را ایفا کنند. اما چگونه باید موفقیت یک کسب و کار کوچک را سنجید؟
برای سنجش موفقیت یک کسب و کار کوچک، معیارهای مختلفی وجود دارد که به طور کلی می توان آن ها را در دو دسته کلی زیر دسته بندی کرد:
۱- معیارهای مالی
۲- معیارهای غیرمالی
معیارهای مالی:
معیارهای مالی شامل مواردی مانند فروش، سود، سود ماهیانه، سودآوری، نرخ بازگشت سرمایه، جریان نقدینگی، افزایش سرمایه، تعداد مشتریان و درآمد هر مشتری می باشد. این معیارها به صورت کمی و بر اساس اطلاعات مالی کسب و کار بررسی می شوند.
معیارهای غیرمالی:
معیارهای غیرمالی شامل مواردی مانند رضایت مشتریان، شناخت برند، تعامل با مشتری، نوآوری، تعامل با جامعه، توسعه کارکنان، انجام وظایف اجتماعی و محیط زیستی و توسعه فناوری هستند. این معیارها به صورت کیفی و بر اساس ارزیابی جامعه و مشتریان بررسی می شوند.
اهمیت معیارهای مالی و غیرمالی:
معیارهای مالی می توانند به نحوی کمک کنند که مالکان و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کسب و کار، اطلاعات لازم را در دست داشته باشند. اما معیارهای غیرمالی نشان می دهد که کسب و کار چگونه به ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه و مشتریان خود عمل می کند و به چه میزان توانایی دارد تا رشد و توسعه پایدار داشته باشد.
نتیجه گیری:
سنجش موفقیت کسب و کارهای کوچک با استفاده از معیارهای مالی و غیرمالی برای تعیین ارزش و عملکرد آن ها مفید است. با این حال، ترکیب مناسب بین این دو معیار می تواند بهترین نتیجه را در بررسی موفقیت یک کسب و کار کوچک به دست آورد.