نوآوری به چه معناست؟
نوآوری به معنای اجرای عملی ایدههایی است که منجر به ساخت کالاها یا خدمات جدید یا بهبود در ارائه کالا یا خدمات موجود میشود. استاندارد ISO TC 279 با عنوان Innovation management به معنای مدیریت نوآوری، نوآوری را اینگونه تعریف میکند: «یک موجودیت جدید یا تغییر یافته، که باعث ایجاد ارزش یا توزیع آن میشود» . تعاریف متعدد دیگری نیز توسط افراد مختلف ارائه شده است؛ یک عنصر مشترک در اکثر این تعاریف، تمرکز بر جدید بودن، بهبود و گسترش ایدهها یا فناوریها است.
نوآوری در کسب و کار به معنای ایجاد چیزی جدید و مفید است که به رشد و توسعه کسب و کار کمک میکند. نوآوری میتواند به صورت اختراع، توسعه محصول، بهبود فرایند، خدمات جدید و یا تغییر در مدل کسب و کار انجام شود. نوآوری در کسب و کار میتواند بهبود عملکرد، کاهش هزینهها، اف زایش درآمد، افزایش رقابتپذیری و جذب مشتریان جدید را به همراه داشته باشد.
برای مدیریت نوآوری در سازمانها، باید از رویکردهای مختلفی استفاده کرد. این رویکردها شامل توسعه فرهنگ نوآوری، تشویق کارکنان به ارائه ایدههای خلاقانه، ایجاد فضایی برای تبادل ایدهها و همکاری، توسعه شبکههای همکاری و همچنین ایجاد سیستمهای مدیریت نوآوری میشوند.
نوآوری در زمینههای مختلفی مانند فناوری، علوم پایه، بهداشت و درمان، کشاورزی، محیط زیست و انرژی انجام میشود. نوآوری در زمینه فناوری، بهبود کیفیت زندگی افراد را به همراه دارد و میتواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. در زمینه بهداشت و درمان، نوآوری میتواند بهبود درمان بیماریها، کاهش هزینههای درمان و افزایش سطح سلامتی جامعه را به همراه داشته باشد.
چگونه میتوان نوآوری را در یک سازمان پیاده کرد؟
برای پیادهسازی نوآوری در یک سازمان، ابتدا باید مفهوم نوآوری و مدیریت آن را به دقت درک کرد. سپس باید اهداف مدیریت دانش را با اهداف کسبوکار سازمان همسو کرد و با استفاده از مزایای مدیریت دانش، ارزش آن را مشخص کرد. برای پیادهسازی نوآوری در سازمان، باید به دنبال بینشهایی در سه حوزه باشیم: یک مشکل ارزشمند برای حل، فناوری جدید و یا روشی نوین برای ارائه محصول یا خدمات، و یا بهبود فرآیندهای موجود. همچنین باید از ابتکار کارکنان حمایت کرد و ایدههای جدید را در یک فضای باز بررسی کرد و آنها را پیاده کرد. در نهایت، باید استراتژیهایی را برای پیادهسازی نوآوری در سازمان تعیین کرد و آنها را به دقت پیگیری کرد.